top of page

מסיבת בר מצווה אלטרנטיבית

איזה משמח הילד מתקרב לגיל שלוש עשרה ומסיבת בר מצווה בדרך. היום משפחות רבות פחות מתחברות למסיבת בר מצווה בטקס דתי ומחפשות אלטרנטיבות אחרות עבור מסיבת בר מצווה. מסתבר שגם אם אתם חילוניים ולא מתחברים בכלל למסורת ולטקסיות הדתית של בר המצווה, יש בכל זאת חשיבות למסיבת בר מצווה כלשהי. ברוב המקרים בר המצווה אינו אירוע שמדלגים עליו.



ילד חוגג בר מצווה

מסיבת בר מצווה – מגוון אפשרויות לחגיגה

אנשים רבים רואים בגיל של בר המצווה מעבר משמעותי בחיי הילד. מילדות לבגרות, הרי זו בדיוק הסיבה שעל פי ההלכה היהודית שלוש עשרה הוא הגיל שבו הנער נכנס בעול המצוות. אז על פי הדת היהודית והמסורת השכיחה, מסיבת בר מצווה מתחילה מטקס דתי בבית הכנסת שבו נער הבר מצווה עולה לתורה ומזמר את פרשת השבוע. בנוסף נהוג לחגוג מסיבת בר מצווה באירוע ססגוני ומכובד קצת בדומה לחגיגות בת מצווה ואפילו חתונה.

מי שלא מאמין בטקסים הדתיים ובכל זאת חשוב לו לציין מסיבת בר מצווה לבנו, אפשר לקיים טקס דתי אלטרנטיבי במסגרת בית הכנסת הרפורמי. אפשרות נוספת היא לחגיגה שאין בה אלמנטים דתיים בכלל. אפשר רק לציין את האירוע עם מסיבת בר מצווה למשפחה הקרובה או לחברים של הנער באולם בוטיק לבר מצווה, עם או בארוחה טובה במסעדה.

מסיבת בר מצווה אקסטרים

מי שממש רוצה חגיגה אחרת, כן לציין את המעבר לבגרות אבל בלי החגיגות הגרנדיוזיות לכל המשפחה. יש מפגשים שמיועדים רק לילדי בר המצווה. ניתן לתכנן אירוע כזה עם חברים מהכתיה שגם הם חוגגים השנה בר מצווה. המפגשים בהנחיית מדריך מציעים טקס התבגרות שנוצרו בהשראת טקסים שנהוגים בשבטים פגניים. הדגש המרכזי במסיבות בר מצווה כאלה הוא החוויה עבור הילדים, תחושת המסוגלות העצמית והמעבר מילדות לבגרות. בדרך כלל האירוע משלב פעילויות מהנות, כיבוד ואיזה שהוא טקס מרכזי מאתגר ומעניין. כמובן שלא מדובר על טקסים מסוכנים בשום אופן, אלא במהלך סמלי בלבד, שיש בו מן האתגר ואמצעי לחיבור הילדים אל העוצמות הפנימיות שלהם. כסמל אותנטי למשמעות האמיתית של הגעה לגיל מצוות – מעכשיו אתה אחראי לחיים שלך, לבחירות שלך ולאושר שלך.

איך עוד חוגגים בר מצווה?

יש המון רעיונות ואפשרויות. יש מי שלא מייחסים לאירוע חשיבות יתרה וחוגגים כמו כל מסיבת יום הולדת בקרב חברים קרובים בבית או בפעילות נעימה אחרת. ויש הורים שמעדיפים להשקיע את הכסף שהיו מבזבזים על חגיגה ראוותנית באולם אירועים, בטיול משפחתי בדרך כלל לחוץ לארץ. איך שלא תחגגו, העיקר שיהיה במזל.

bottom of page